Από την επόμενη σχολική χρονιά 2015-16, ο Επιτάφιος του Θουκυδίδη αφαιρείται από τη διδακτέα ύλη της Γενικής Παιδείας και παραμένει μόνο στο πρόγραμμα των φιλολογικών μαθημάτων. Οι γιατροί, οι φυσικοί, οι μαθηματικοί, οι προγραμματιστές ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι αρχιτέκτονες και οι μηχανικοί…
Τσιμουδιά από όλον τον Τύπο για την προ ημερών ιστορική απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας Τάσου Κουράκη (αυτουνού με τα κοτσιδάκια) δοξάστηκε να βγει ο Επιτάφιος του Περικλέους από τα σχολικά βιβλία από τον προσεχή Σεπτέμβριο!
ΙΔΟΥ πώς έχει το θέμα: Από την επόμενη σχολική χρονιά 2015-16, ο Επιτάφιος του Θουκυδίδη αφαιρείται από τη διδακτέα ύλη της Γενικής Παιδείας και παραμένει μόνο στο πρόγραμμα των φιλολογικών μαθημάτων. Οι γιατροί, οι φυσικοί, οι μαθηματικοί, οι προγραμματιστές ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι αρχιτέκτονες και οι μηχανικοί δεν χρειάζεται να χάνουν τον χρόνο τους με τις «μπαγκατέλες» του Θουκυδίδη και του Περικλή!..
ΑΝΤΙ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ, ΘΑ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΤΟΝ ΤΣΟΜΣΚΙ…
Ο Επιτάφιος που εκφώνησε ο Περικλής για τους νεκρούς του πρώτου χρόνου του Πελοποννησιακού Πολέμου είναι ένα από τα συγκλονιστικότερα «κεφάλαια» στην Ιστορία του Θουκυδίδη. Ως γνωστόν, είναι ένα εγκώμιο της Αθηναϊκής Πολιτείας, μια συμπυκνωμένη «θεωρία» της δημοκρατίας, η σημασία του οποίου δεν εξαντλείται στις όποιες πληροφορίες μάς μεταφέρει. Εχει ειδικό βάρος ο τρόπος με τον οποίο ο Περικλής εμπνέει αυτοπεποίθηση στους πολίτες που έχουν συγκεντρωθεί να θρηνήσουν τους νεκρούς τους, η πολιτική και πολιτισμική αισιοδοξία που αναδεικνύεται πίσω από κάθε φράση του κειμένου.
Γι’ αυτόν τον λόγο ο Επιτάφιος μπορεί να αναγνωσθεί ως επιτομή της κλασικής Αθήνας, και κατά συνέπεια ως προγραμματικό κείμενο ολόκληρου του δυτικού πολιτισμού. Είναι ένα απ’ αυτά τα έργα που αποδεικνύουν ότι η υπόθεση της κλασικής Ελλάδας δεν αφορά μόνο τους ειδικούς, φιλολόγους ή ιστορικούς, αλλά οποιονδήποτε καλλιεργημένο άνθρωπο. Η ανάγνωσή του και η μελέτη του είναι ένα από τα απαραίτητα συστατικά της παιδείας μας. Αν λείπει από τον ορίζοντα είναι σαν να μη γνωρίζεις την ύπαρξη του Παρθενώνα, έστω και από φωτογραφία. Ο Επιτάφιος εθεωρείτο, μαζί με την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, θεμελιώδες κείμενο για τη γνώση της αρχαίας Ελλάδος,
Ο λόγος βρίσκεται στο δεύτερο βιβλίο του έργου (2.35 έως 2.44) και περιλαμβάνει ένα φλογερό ύμνο στην Αθηναϊκή δημοκρατία και στην αγάπη του Αθηναίου προς την ελευθερία. Το παρακάτω απόσπασμα αναφέρεται συχνά σε πολεμικούς επικήδειους, καθώς είναι εξαιρετικό παράδειγμα απόδοσης τιμών στους νεκρούς:Ἀνδρῶν γὰρ ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος, καὶ οὐ στηλῶν μόνον ἐν τῇ οἰκεία σημαίνει ἐπιγραφή, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ μὴ προσηκούσῃ ἄγραφος μνήμη παρ’ ἑκάστω τῆς γνώμης μᾶλλον ἢ τοῦ ἔργου ἐνδιαιτᾶται. (2. 43)
(Διότι τάφος των επιφανών ανδρών είναι κάθε τόπος, και δε σώζεται το όνομά τους μόνο σε επιγραφές στην πατρίδα τους, αλλά διατηρείται η ανάμνησή τους και στις ξένες χώρες, πιο πολύ στη μνήμη και στις καρδιές των ανθρώπων παρά στα γραπτά μνημεία και στους τάφους.)
πηγή :hellas-now.com